De ECU van een auto staat voor Engine Control Unit. Dit is eigenlijk het brein achter het motorblok. Als je ooit hebt gemerkt dat je auto zich vreemd ging gedragen, kan dit soms aan de ECU liggen. De ECU regelt namelijk de brandstofinjectie en ontstekingstiming. Dit moet allemaal perfect gebeuren voor een goed lopende motor. Maar wat zijn nou precies de symptomen van een defecte ECU?

Hoe werkt een ECU?

Zoals net verteld is, regelt de ECU de aansturing van de motor zodat alles goed verloopt. Zo regelt de ECU bijvoorbeeld het gasklephuis, de turbodruk en de juiste ontstekingstiming. De ECU krijgt gegevens binnen van verschillende sensoren. De ECU zet deze gegevens om in bepaalde handelingen. Over het algemeen verwerkt de ECU meestal gegevens van meer dan 100 sensoren rondom de auto. Deze sensoren zijn onder andere de Mass Airflow Sensor (MAF), Crankshaft Position Sensor (CKP) en Throttle Position Sensor (TPS).

Welke symptomen vertoont een defecte ECU?

Nu weet je wat een ECU is en hoe het werkt. Maar hoe kan je nou een kapotte ECU constateren? Een defecte ECU kan een aantal symptomen vertonen. Deze hebben wij bij ECU Stuurapparaten voor jou onder elkaar gezet:

  • Motorstoringslampje gaat branden (MIL-lampje)
  • De auto loopt op niet meer op alle cilinders (schokkerige motor)
  • Minder vermogen dan normaal
  • Motor start niet
  • Hoger brandstofverbruik
  • Motor valt uit

Deze symptomen kunnen ook voorkomen als andere onderdelen kapot zijn. Voor een volledige diagnose moet de auto in onze werkplaats gediagnosticeerd worden. Hier kunnen wij met live-data vaststellen of de ECU defect is. Dit kan je namelijk een hoop geld schelen. Het repareren van een ECU kan afhankelijk van het model auto prijzig zijn.

Hoe kan een ECU kapot gaan?

Een ECU kan op verschillende manieren kapotgaan. Maar wat zijn deze manieren? En hoe kan dit gebeuren? Soms kan het voorkomen worden.Hier gaan we graag wat dieper op in!

Defecte ECU door kortsluiting

Een veelvoorkomende oorzaak van een defecte ECU is kortsluiting. Deze kortsluiting vindt plaats in de bedrading of in de elektrische componenten van de auto. Kortsluiting op deze plaatsen kan ontstaan door meerdere manieren. Onder andere kan dit door het overstarten van de auto. Echter is de ene ECU hier gevoeliger voor dan de andere.

Defecte ECU door trillingen

Een andere manier waardoor een ECU kapot kan gaan is door trillingen. Een auto en dus de ECU krijgt veel trillingen te verduren. Hierdoor kan de ECU na een tijd beschadigingen oplopen. Door de trillingen kunnen onder andere de draden in de ECU beschadigen. Het gevolg daarvan is dat de auto de bovenstaande symptomen kan gaan vertonen.

Defecte ECU door hoge temperaturen

Een andere oorzaak waardoor een ECU kapot kan gaan is door hoge temperaturen. Dit komt vooral veel voor in de zomer. Tijdens de zomer worden de temperaturen van het motorblok namelijk erg hoog. Hierdoor kan de ECU beschadigen.

Defecte ECU laten reviseren

Is jouw ECU defect? ECU stuurapparaten kan deze voor je repareren! Het enige wat je hoeft te doen is de kapotte ECU aan te melden. Vraag jij je af of jouw ECU geschikt is voor een reparatie? Of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag verder!