DSG mechatronic

Een probleem met de DSG mechatronic herken je aan problemen met het schakelen. In het geval je niet meer kunt schakelen of het overschakelen stroef gaat schakel je ECU Stuurapparaten in. Wij repareren of vervangen je DSG.

DSG Mechatronic vervangen

De DSG mechatronic moet vervangen worden op het moment dat het niet meer naar behoren de schakelbak kan aansturen. Het is de bedoeling dat versnellingen soepel verlopen. Veelvoorkomende foutcodes zijn P17BF, P189C, P1895, P0841.

We kunnen direct je mechatronic vervangen door een gebruikte module te installeren en de gegevens van je oude te kopiëren en over te zetten. Wanneer je de DSG mechatronic bij ons inlevert zullen we het van A tot Z nalopen. Hieruit blijkt of we een reparatie moeten doen of een complete revisie. Hoe dan ook is het vervangen van de DSG een stuk goedkoper dan een nieuwe aanschaffen.

Wat is een DSG mechatronic?

DSG staat voor Direct Shift Gear. Hiermee kost het schakelen zo min mogelijk tijd en moeite en hoef je als bestuurder zo min mogelijk na te denken over het schakelen. Het soepel schakelen en het super snel reageren van de auto hierop, wordt dus geregeld door het mechatronic.

De DSG wordt aangestuurd door de TCU (Transmission Control Unit). Met behulp van een hydraulische pomp zorgen de solenoids en actuatoren voor een snelle schakeling van de koppeling.

Bij ECU Stuurapparaten vinden we het ontzettend belangrijk dat er geen problemen zijn met jouw DSG mechatronic. Vandaar dat wij jou graag informeren over wat je eventueel kunt verwachten, maar ook hoe je deze problemen kunt voorkomen.

Wat zijn veelvoorkomende problemen van een mechatronic?

Er zijn verschillende problemen die veel voor kunnen komen bij een mechatronic. Er is iets mis met het mechatronic wanneer de auto trillend en schokkend rijdt bij het aangrijpen van de koppeling of tijdens het overschakelen. Daarnaast kun je ervaren dat het DSG automaat niet tot slecht in de achteruit geschakeld kan worden of dat je helemaal niet meer kunt schakelen. Onder andere P17BF, P189C, P1895, P0841 zijn foutcodes die je vaak tegenkomt. Ook herken je het aan dat “PRNDS” aan het knipperen is op je schakelindicator.

Verder kun je problemen in het DSG mechanisme herkennen aan de toeren. Doordat er bij hoge toeren een slip te zien is of dat wanneer je hoge toeren hebt je helemaal niet meer kunt schakelen. Soms is er dan een gehele revisie nodig van het DSG systeem.

Heb je een automaat met een DSG mechatronic kunnen er ook problemen voorkomen. Dit heeft onder andere te maken met de ECU. Daarom is het belangrijk om te weten wat een ECU is. Zo kan het zo zijn dat je heel slecht tot niet kunt schakelen bij een te hoog toerental. Er zijn veel verschillende dingen waaraan je kunt merken dat je DSG mechatronic vervangen moet worden. Of dit nu een DSG 7 is of een DSG 6, voor onze experts is het geen verschil!

Enkele kenmerken waaraan je kunt herkennen dat de DSG mechatronic toe is aan vervanging zijn:

  • Je kunt niet alle versnellingen gebruiken
  • Je merkt schokken bij het overschakelen
  • De toerenteller is onstabiel
  • De oliepomp moet erg lang pompen om genoeg druk te krijgen
  • Niet kunnen schakelen bij hoge toeren

En hier is nog een overzicht van de foutcodes die het vaakst voorkomen:

  • P1895 – Drukverlies
  • P17BF – Een intern lek betreffende de pomp
  • P189C / 006300 – Druk kan niet worden opgebouwd
  • P0841 / 17225 – Probleem met de drukvloeistof
  • P1604 / 005636 – Systeemfout betreffende krachtlevering
  • P0562 / 6946 / 001378 – Te lage spanning
  • P2711 / 010001 / 19143 – Problemen met de bewegingen van de mechanische onderdelen
  • P1707 / 18115 – Mechanische fout in de mechatronic

Vul het
reparatie formulier in

Doos vullen met
opvul materiaal

De doos
verzekerd versturen

Betaal de factuur die
per email is ontvangen

Reparatie gereed
verzonden op uw adres

​Oplossen van problemen door mechatronic vervangen

Het kan voorkomen dat je problemen ervaart met je mechatronic, wat heel vervelend kan zijn. Hierdoor moet je je onderdelen laten repareren of misschien wel vervangen. Bij ECU Stuurapparaten staan we altijd voor je klaar om te kijken naar de passende oplossing voor jouw situatie. Het kan zo zijn dat de problemen van het mechatronic middels reparatie verbeterd kunnen worden.

Dit doen wij door het uitvoeren van een software-update. Zonder naar je auto te kijken kunnen we ook niet met zekerheid zeggen of we de problemen kunnen verhelpen door een mechatronic reparatie. Het kan namelijk ook zo zijn dat deze vervangen zal moeten worden.

De kosten voor een DSG mechatronic vervangen lopen sterk uiteen. Dit heeft namelijk te maken met het soort auto dat je hebt. Je moet erop rekenen dat de gehele dienst tussen de €2000 en €3500 euro zal kosten.

Hoe kan een mechatronic reparatie voorkomen?

De meest voorkomende reden dat een DSG mechatronic vervangen moet worden is doordat de druk verloren gaat. Dit is het gevolg van te vroeg of te laat schakelen, een storing, schakelen terwijl je te hoog of te laag in toeren bent of het te vaak schakelen. Problemen met het mechatronic kunnen dus het gevolg zijn van je rijgedrag. Maar de rij-omstandigheden hebben hier ook invloed op. Een DSG mechatronic heeft een levensduur van ongeveer 150.000-250.000 kilometer.

Om ervoor te zorgen dat je mechatronic zo lang mogelijk meegaat is het belangrijk dat je tijdens het rijden voorzichtig schakelt. Hierbij hoef je niet ineens heel anders te gaan schakelen, zorg ervoor dat dit niet te hardhandig gaat en niet in een te laag toerental. Zo zorg je ervoor dat je jouw mechatronic niet hoeft te vervangen en heb je geen revisie kosten. Heb je wel problemen met dit systeem, dan kun je altijd bij ECU Stuurapparaten terecht!

Wat doet ECU nog meer?

ECU Stuurapparaten doet zowel reparaties, revisies en vervangingen van de DSG. We hebben genoeg op voorraad om alle controles uit te voeren, zodat je nooit lang hoeft te wachten op een nieuwe installatie. Bovendien zijn wij een specialist in alles wat met ECU’s te maken heeft. Daarom bieden wij onder andere ook services aan in Mercedes contactsloten reparerenABS systemen van auto’s repareren zoals de ABS pomp, en meer!

Snelle revisie tijd voor autobedrijven! Al vanaf € 199,-

DSG TRONICS beschikt over een enorme voorraad aan nieuwe en gereviseerde mechatronics. Door onze geavanceerde kennis met betrekking tot DSG software is het tevens mogelijk om DSG software van verschillende mechatronic modellen uit te wisselen. Hierdoor kunnen we simpelweg voor iedere Volkswagen, Audi, Seat en Skoda direct een oplossing bieden en kunt u zo snel mogelijk uw weg vervolgen met een nieuwe mechatronic.

Nu ook alle MQB 2020- Mechatronics in ons assortiment.

Contact formulier

Car Assist

Handelstraat 20-A
6851 EH Huissen

Openingstijden

Ma: 9.00 -18.00
Di:   9.00 -18.00
Wo: 9.00 -18.00
Do:  9.00 -18.00
Vrij: 9.00 -18.00
Zat:  Gesloten
Zon: Gesloten