Mechatronics
DSG Mechatronic vervangen
DSG Mechatronic vervangen
Een mechatronic is een systeem in de auto waarin de elektronische regelunit van de versnellingsbak met dubbele koppeling zich bevindt. Het mechatronic zorgt ervoor dat elke versnelling op het juiste moment beschikbaar is. Daarnaast wordt hier ook geregeld dat de transmissie zo snel schakelt als dat ze gewend zijn. Het schakelen en het reageren van de auto hierop, wordt geregeld door het mechatronic.
Hier zijn veel verschillende soorten voor, waaronder het DSG mechatronic. Dit staat voor Direct Shift Gear. Hiermee kost het schakelen zo min mogelijk tijd en moeite en hoef je als bestuurder zo min mogelijk na te denken over het schakelen. Het soepel schakelen en het super snel reageren van de auto hierop, wordt dus geregeld door het mechatronic.
Bij ECU Stuurapparaten vinden we het natuurlijk ontzettend belangrijk dat er geen problemen zijn met jouw DSG mechatronic. Vandaar dat wij jou graag informeren over wat je eventueel kunt verwachten, maar ook hoe je deze problemen kunt voorkomen.
Wat zijn veelvoorkomende problemen van een mechatronic?
Er zijn verschillende problemen die veel voor kunnen komen bij een mechatronic. Er is iets mis met het mechatronic wanneer de auto trillend en schokkend rijdt bij het aangrijpen van de koppeling of tijdens het overschakelen. Dit kan natuurlijk ook aan de rijtechniek liggen. Daarnaast kun je ervaren dat het DSG automaat niet tot slecht in de achteruit geschakeld kan worden of dat je helemaal niet meer kunt schakelen.
Verder kun je problemen in het DSG mechanisme herkennen aan de toeren. Doordat er bij hoge toeren een slip te zien is of dat wanneer je hoge toeren hebt je helemaal niet meer kunt schakelen.
Heb je een automaat met een DSG mechatronic kunnen er ook problemen voorkomen. Zo kan het zo zijn dat je heel slecht tot niet kunt schakelen bij een te hoog toerental. Er zijn veel verschillende dingen waaraan je kunt merken dat je DSG mechatronic vervangen moet worden. Of dit nu een DSG 7 is of een DSG 6, voor onze experts is het geen verschil!
Oplossen van problemen door mechatronic vervangen
Het kan voorkomen dat je problemen ervaart met je mechatronic, wat heel vervelend kan zijn. Hierdoor moet je je onderdelen laten repareren of misschien wel vervangen. Bij ECU Stuurapparaten staan we altijd voor je klaar om te kijken naar de passende oplossing voor jouw situatie. Het kan zo zijn dat de problemen van het mechatronic middels reparatie verbeterd kunnen worden.
Dit doen wij door het uitvoeren van een software-update. Zonder naar je auto te kijken kunnen we ook niet met zekerheid zeggen of we de problemen kunnen verhelpen door een mechatronic reparatie. Het kan namelijk ook zo zijn dat deze vervangen zal moeten worden.
De kosten voor een DSG mechatronic vervangen lopen sterk uiteen. Dit heeft namelijk te maken met het soort auto dat je hebt. Je moet erop rekenen dat de gehele dienst tussen de €2000 en €3500 euro zal kosten.
Hoe kan een mechatronic reparatie voorkomen?
De meest voorkomende reden dat een DSG mechatronic vervangen moet worden is doordat de druk verloren gaat. Dit is het gevolg van te vroeg of te laat schakelen, een storing, schakelen terwijl je te hoog of te laag in toeren bent of het te vaak schakelen. Problemen met het mechatronic kunnen dus het gevolg zijn van je rijgedrag. Maar de rij-omstandigheden hebben hier ook invloed op. Een DSG mechatronic heeft een levensduur van ongeveer 150.000-250.000 kilometer.
Om ervoor te zorgen dat je mechatronic zo lang mogelijk meegaat is het belangrijk dat je tijdens het rijden voorzichtig schakelt. Hierbij hoef je niet ineens heel anders te gaan schakelen, zorg ervoor dat dit niet te hardhandig gaat en niet in een te laag toerental. Zo zorg je ervoor dat je jouw mechatronic niet hoeft te vervangen en heb je geen revisie kosten. Heb je wel problemen met dit systeem, dan kun je altijd bij ECU Stuurapparaten terecht!
Vul het
reparatie formulier in
Doos vullen met
opvul materiaal
De doos
verzekerd versturen
Betaal de factuur die
per email is ontvangen
Reparatie gereed
verzonden op uw adres
Problemen als een knipperende schakelindicator (“PRNDS”), een brandende “service sleutel” op uw display, de DSG versnellingsbak welke niet wil schakelen of diverse foutcodes (P0701, P1895 en P189C) kunnen duiden op een defecte DSG mechatronic. Zowel het vervangen, repareren als reviseren van de DSG mechatronic behoren tot ons specialisme.
DSGTRONICS adviseert om de DSG mechatronic te laten controleren middels een diepgaande DSG diagnose wanneer één of meerdere van de volgende problemen of ergernissen u bekend voorkomen:
- De DSG versnellingsbak gebruikt enkel de even of oneven versnellingen
- Schokken bij overschakelen
- De toerenteller schommelt
- Bijgeluiden afkomstig uit de DSG versnellingsbak tijdens opschakelen
- De schakelindicator (“PRNDS”) op het dashboard knippert
Ook zijn wij gespecialiseerd in Mercedes contactsloten repareren, ABS systemen van auto’s repareren zoals de ABS pomp, en meer!
Snelle revisie tijd voor autobedrijven! Al vanaf € 199,-
DSG TRONICS beschikt over een enorme voorraad aan nieuwe en gereviseerde mechatronics. Door onze geavanceerde kennis met betrekking tot DSG software is het tevens mogelijk om DSG software van verschillende mechatronic modellen uit te wisselen. Hierdoor kunnen we simpelweg voor iedere Volkswagen, Audi, Seat en Skoda direct een oplossing bieden en kunt u zo snel mogelijk uw weg vervolgen met een nieuwe mechatronic
Nu ook alle MQB 2020- Mechatronics in ons assortiment,
Contact formulier
Openingstijden
Ma: 9.00 -18.00
Di: 9.00 -18.00
Wo: 9.00 -18.00
Do: 9.00 -18.00
Vrij: 9.00 -18.00
Zat: Gesloten
Zon: Gesloten